torsdag 14 januari 2010

Varför klarar inte svensk tågtrafik vintern?

Ni som läste om mina öden igår kanske undrar detsamma som jag. Här kommer fortsättningen. Fyra timmar försenad anlände jag till Transportforum i Linköping efter det att SJ satt oss i en taxi i Katrineholm för att via Norrköping av leverera oss till Linköping. Toppen taxiförare. Säker och behaglig resa.
Samma sak på vägen tillbaka till Kungsbacka. Inställda tåg. Lång vätetid i en kall stationsbyggnad i Katrineholm. Havererade tåg, så att X2000 tåget till Halmstad stoppade i Göteborg och det blev ersättningsbuss. En arbetsdag där jag lämnade min bostad 05.30 och steg in genom dörren 00.30 dagen efter.
Beträffande ärendet i Linköping på Transportforum kan jag konstatera att i den session om det nya Trafikverket, där jag var en av presentatörerna , var alla rörande eniga om att verket kommer att ha alla möjligheter att bli ett lyft för kommuner, regioner och näringslivet framöver. Ett ha en samtalspartner gynnar samordning i det framtida samhällsbyggandet. Det konstaterades också att det är viktigt att det nya verket kommer in tidigt i den kommunala och regionala planeringen som en jämbördig part.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar