onsdag 11 juli 2012

OAS i Kungsbacka 2012

OAS rörelsen har sitt sommarmöte i Kungsbacka för andra året i följd. Man räknar med ca 8000 besökare under årets möte. Det lär ge lite klirr i kassan för företagarna i Kungsbacka. Årets möte har föregåtts av stor aktivitet i de lokala medierna. Det har debatterats kring vad OAS rörelsen står för. Jag inbjöds att hälsa deltagarna välkomna i år liksom föregående år i egenskap av kommunstyrelsens ordförande. Efter en stunds funderande kom jag fram till att det var ett tillfälle för mig att föra fram min och som jag upplever det kommunens övergripande syn på öppenhet i ett kort anförande. Detta är vad jag sa igår: Jag vill hälsa er alla som kommit hit till Kungsbacka stad och kommun hjärtligt välkomna. Kungsbacka har nu passerat väl över 76000 strecket och fortsätter att utvecklas positivt. Vi blev också Sveriges kvalitetskommun för 2011-12. Jag hoppas att ni får möjlighet att se er om i kommunen under dessa dagar och att ni kommer tillbaka Kungsbacka, en kommun som har mycket att erbjuda i form av historia, handel, sport men även skog och mark, kust och bad. Jag vill idag liksom jag gjorde vid invigningen av årets Queer- up festival i våras uttrycka min grundmurade tro på alla människors lika värde. Ingen skall diskrimineras på grund av kön, etnicitet, sexuell läggning eller religion. Detta finns i Kungsbackas övergripande målsättning att alla skall känna sig trygga och inkluderade i vårt samhälle. Därför ser jag gärna att allt som sker i Kungsbacka skall vara en hyllning till mångfalden och att alla har samma rätt att tala i alla sammanhang. Med dessa ord hälsar jag er välkomna till kommunen.

1 kommentar:

  1. "alla har samma rätt att tala i alla sammanhang"

    Jag kan tänka mig att "Queer-up"-arrangörerna inte lät vem som helst tala på deras festival, eller?

    SvaraRadera