måndag 23 augusti 2010

Döda bottnar och pilbågsjakt

I fredags var jag på Frillesås torg för att träffa väljare. En ganska lugn fredag, men med lite stressande sista inköp i livsmedelsaffären eller i fiskvagnen. Det var inte så många som ville prata politik inför fredagsmyset. Jag fick dock en givande diskussion med en av företrädarna för de lokala fiskarna i Kungsbacka och Halland. De som känner mig vet att det är ett område som jag intresserat mig för sedan lång tid. Vi kom in på bottendöden i Stallviken mellan Vallda Sandö och Särön. Jag har uppmärksammats på detta under senaste veckorna och sett bilder, som visar på ett klart problem. Våra tjänstemän på Miljö- och Hälsa ser nu närmare på detta allvarliga problem. Problemet med övergödning och bristande syresättning av våra reproduktionsbottnar för marint liv står högt på Moderaternas prioriteringslista. Detta både lokalt och internationellt. Genom att värna om våra vatten värnar vi också om det lokala och hållbara fisket. Fisket är en viktig del för att få en levande kust och landsbygd.
I valstugan fick jag en fråga om hur Moderaterna ställer sig till att tillåta jakt med pilbåge. Vi Moderater har intagit samma inställning som alliansregeringen. Det är Naturvårdsverket som beslutar och regeringen kan inte gå in och styra jaktmyndigheten i Sverige. Jag ser dock att djurskydds aspekten måste vägas in. Detta gäller alltid oavsett om jag använder hagel, kula eller pil. Djur får inte utsättas för onödigt lidande. Det krävs god jaktutbildning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar