fredag 3 september 2010

Bra diskussioner kring boende


I morse var jag ute i Björkris för att bli fotograferad inför en artikeln, som jag intervjuades för tidigare i veckan. Det är fantastiskt att se husen. Några inflyttade, slutfinish på hyreshusen och grävarbeten för bostadsrätterna. Jag kände mig ganska nöjd tills jag kom till valstugan och en elev vid en av våra skolor tog ner mig på jorden. Varför bygger ni inga lägenheter för oss unga och varför bygger ni så dyrt??
När man då kommer från just det område där vi vill få in mindre lägenheter och satt ett hyrestak, känns det tungt. Jag försökte förklara att vi faktisk bygger mer än någon annan kommun i Västsverige, Göteborg undantaget, och att vi fått taket på hyran till 1300 kr kvadratmeter och år. Det är idag mycket lågt. Då sa hon något som fick mig att riktigt glad. Varför måste det vara sådan hög standard på lägenheterna? Måste alla ha frys? För fyra år sedan deltog jag i en debatt med ungdomar om just boendet och jag kastade fram att man kanske skulle göra så att hyresgästen själv fick välja sin standard utifrån önskemål och möjlighet att klara en viss hyra. Jag blev i stort sätt utbuad. Varför skall ungdomar ha en lägre standard? Har tiden kommit ikapp mig?
Sedan diskuterade vi gratis busskort för alla ungdomar, och hur långa avstånd, som är rimliga att ta sig fram själv i snö och mörker. Jag tror inte att jag nådde fram med argumenten att det är nyttigt att motionera och att på stenåldern det gick att cykla till Gottskär från Älskogsbräcka, eller ta skidorna till Mariedal. Kanske argumenten om prioriteringar i budgeten gick fram bättre: fria resor för pensionärer, rabatt mitt på dagen, enzonstaxa eller fler direktbussar för de som arbetar. Diskussion om fördelningspolitik och skattenivåer. Några av elevernas lärare stod på höravstånd och log lite och var säkert nöjda med sina elevers diskussionsiver. En lärdom för mig var att sätta mig in i regelverkets bedömning när det gäller avstånd och säkra skolvägar, men det är svårt att ha kunskap över allt i denna kommun.
Inga svar på Pytten. Här kommer en bild se överst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar